بهره برداری از 2 ایستگاه جدید متروی شیراز با حضور جمالی نژاد

بهره برداری از 2 ایستگاه جدید متروی شیراز با حضور جمالی نژاد

دو ایستگاه دیگر خط یک متروی شیراز با نام های غدیر و فرصت شیرازی با اعتبار هزار میلیارد ریال صبح پنجشنبه 19 مهر با حضور جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور به بهره برداری رسید.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیای های کشور، با افتتاح ایستگاه های مترو فرصت شیرازی و غدیر تعداد ایستگاه های خط یک مترو شیراز به 18 ایستگاه افزایش پیدا کرد و دو ایستگاه از 20 ایستگاه درنظر گرفته شده برای این خط تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

ایستگاه متروی فرصت شیرازی در بولوار مدرس در محل تلاقی با بولوار فرصت شیرازی و ایستگاه غدیر در بلوار مدرس محل تلاقی با خیابان فضل آباد قرار گرفته و این ایستگاه‌ها ۷ هزار متربع زیربنا دارد و به صورت سکو جزیره‌ای ساخته شده و برای ساخت هر ایستگاه 500 میلیارد ریال هزینه شده است.

خط یک مترو شیراز به طول ۲۴ و نیم کیلومتر غرب این کلانشهر را از ایستگاه میدان احسان به شرق آن تا ایستگاه میدان الله متصل می‌کند.

جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور همچنین از عملیات اجرایی خط دو قطار شهری شیراز در محدوده شهرک میانرود و عادل آباد هم بازدید کرد.

خط دو متروی شیراز نیز به طول 15 کیلومتر از شهرک میانرود تا کلبه سعدی امتداد دارد.

در مجموع احداث شش خط مترو به طول حدود 90 کیلومتر برای کلانشهر شیراز پیش بینی شده است.

دکتر جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در این مراسم گفت: ایجاد 840 کیلومتر خط مترو در کشور مصوب شده که از این میزان 294 کیلومتر احداث و به بهره برداری رسیده، 295 کیلومتر عملیات اجرایی آن در حال انجام است و 251 کیلومتر در مرحله انجام مطالعات تکمیلی قرار دارد.

وی افزود: سالانه 824 میلیون نفر سفر از طریق قطارهای شهری در کشور انجام می شود.

وی در ادامه اظهار داشت: یکی از ماموریت های اصلی وزارت کشور که تمام امور عمرانی این نهاد را تحت تاثیر قرار داده، نظام شهری است.

جمالی نژاد ادامه داد: بیماری خاصی گریبان نظام شهری کشور را گرفته که به سندرم کلانشهری موسوم است و این مساله در پی افزایش مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک تر به شهرهای بزرگ ایجاد شده است.

وی، با اشاره به اینکه یک هزار و 200 شهر در کشور وجود دارد، گفت: در دهه های اخیر بسیاری از روستاها و شهرهای کوچک کشور خالی از سکنه شده و اگر با همین روند پیش برود بی شک در سال های آینده تنها چند صد شهر در کشور باقی خواهد ماند.

وی، توسعه متوازن در همه استان ها را موضوعی مهم و حیاتی دانست و بیان داشت: در کنار افزایش جمعیت که یکی از خواسته های رهبر معظم انقلاب است، توزیع متوازن جمعیت در شهرها و روستاها نیز امری ضروری است که اگر رعایت نشود در آینده نزدیک، تمام شهرهای کوچک و روستاهای کشور خالی از سکنه خواهد شد.

جمالی نژاد، گفت: در حال حاضر کلانشهر های ایران با مشکلات شدید زیست محیطی و آسیب‌های اجتماعی درگیر هستند که باید در این زمینه هر چه زودتر برنامه ریزی های لازم انجام و اجرایی شود.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور ادامه داد: خوشبختانه رویکرد شهرداری های کلانشهرهایی نظیر شیراز تغییر کرده و ماموریت های آنها از عمرانی به سمت عمرانی، اجتماعی و فرهنگی سوق پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: برنامه ریزی ها در کلانشهرهای کشور باید بر پایه مسایل دانش بنیان تدوین شود زیرا عملا همه شاخص های مهم شهری در شهر دانش محور دیده شده است.

جمالی نژاد با اشاره به اینکه وزارت کشور در مورد توسعه زیرساخت های حمل و نقل ریلی در شهرها برنامه ریزی دقیقی کرده است، گفت: پیگیری های زیادی در باره تحویل واگن های مترو به کلانشهرها در حال انجام است و به زودی با ورود 2 هزار واگن بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی همچنین بیان کرد: مسئولان شهری شیراز باید برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی این کلانشهر، برنامه ریزی جامعی در خصوص ایجاد زیرساخت های تراموا (واگن برقی) و خطوط اتوبوس های تندرو (BRT) نیز داشته باشند.

در ادامه اسماعیل تبادار استاندار فارس گفت: مهمترین عاملی که می تواند زمینه اشتغال و توسعه را در کلانشهر شیراز ایجاد کند، تسهیل در امور سرمایه گذاری بخش خصوصی است که باید از سوی تمام دستگاه ها به ویژه شهرداری این شهر مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: بهترین راهکار برای قرار گرفتن شیراز در مسیر توسعه، بهره گرفتن از توان و ظرفیت های سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

استاندار فارس افزود: روزانه عملکرد مسئولان کلانشهر شیراز را رصد می کنم و به بدهی های شهرداری این شهر نیز واقف هستم اما روال کار از گذشته تا کنون به این صورت بوده که شهرداری ها همیشه بدهکار هستند و همواره مطالباتی از دوران مدیریت های قبلی وجود داشته است.

تبادار بیان کرد: بدهی حدود چهار هزار میلیاردی تومان شهرداری شیراز، در حال حاضر نیاز به مدیریت درست و اصولی دارد.

وی ادامه داد: رویکرد انسان محوری شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز با توجه به جمعیت حدود یک میلون و 800 هزار نفر این شهر، به درستی اعمال شده است.

استاندار فارس اضافه کرد: بدون شک برای تحقق این شعار برنامه هایی با رعایت الزامات از سوی مدیریت شهری شیراز تعریف شده است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز، خدمات رسانی به مردم را مد نظر قرار داده اند، گفت: شهرداری شیراز ضمن تکمیل طرح های نیمه تمام گذشته و مدیریت بدهی ها، اکنون حدود 24 طرح عمرانی بزرگ مقیاس در این شهر در دست اجرا دارد که این امر بیانگر درک خدمت رسانی درست به مردم است.

حیدر اسکندرپور شهردار شیراز هم در این آیین گفت: در برنامه ریزی های کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی و شهرداری این شهر، نقش اصلی به قطار شهری و توسعه زیرساخت های آن داده شده و در قالب این هدفگذاری، تکمیل خط 2 قطار شهری شیراز در دستور کار قرار گرفته است.

با بیان اینکه مطالعات خط سه مترو شیراز نیز در حال انجام است، افزود: حفاری خط 2 متروی شیراز به طول پنج کیلومتر انجام شده و برای افزایش سرعت در تکمیل این خط نیز تعداد ایستگاه های آن کاهش یافته تا هر چه سریع تر این خط به بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: تخصیص 600 میلیارد تومان اعتبار به خط 2 مترو شیراز در حال حاضر منتظر دستور بانک مرکزی برای فروش اوراق مشارکت است که اگه این کار هرچه زودتر انجام شود، بی شک ظرف سه سال، فاز یک خط 2 قطار شهری شیراز از شهرک میانرود تا میدان امام حسین (ع) به بهره برداری خواهد رسید.

در ادامه این آیین، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور و جمعی از مسئولان استان فارس و شهر شیراز از روند احداث خط 2 متروی این شهر در حوالی شهرک میانرود بازدید کردند.

 

   تصاوير مرتبط

 


 

 

کد: 50017251

زمان انتشار: پنج شنبه 19 مهر 1397 01:33 ب.ظ

تعداد نمایش: 275

تمامی حقوق برای سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور محفوظ است.