نشست تخصصي ايمني در برابر زلزله با رويكرد تاب آوري شهري برگزار شد/ تاكيد صاحب نظران بر ارتقا دانش و آگاهي مديران شهري در خصوص تاب آوري شهرها

نشست تخصصي ايمني در برابر زلزله با رويكرد تاب آوري شهري برگزار شد/ تاكيد صاحب نظران بر ارتقا دانش و آگاهي مديران شهري در خصوص تاب آوري شهرها

نشست تخصصي "ايمني در برابر زلزله با رويكرد تاب آوري شهري و ارائه الگوهاي عملي مديريت بحران" 11دي از سوي مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور با حضور جمعي از شهرداران و مديران شهرداريها به ميزباني سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در پايگاه مديريت بحران منطقه 6 شهرداري تهران در بوستان لاله برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور، مجيد عبدالهي سرپرست مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی در ابتداي اين نشست ضمن خير مقدم به شركت كنندگان با اشاره به حوادثي مثل زمين لرزه هاي 5 دي 1382بم و 21آبان 1396سرپل ذهاب گفت: اين حوادث به ما یادآوری کند که باید آمادگی مواجهه با حوادث و بلایای طبیعی را داشته باشیم و نیز مهر تأییدی است بر احتمال وقوع حوادثی از این دست که آمادگی بیش از پیش مردم و مسئولین را برای مدیریت و کنترل آثار و پیامدهای بلایای طبیعی طلب می نماید.

وي افزود: افزایش و تمرکزجمعیت درشهرها به ویژه کلان‌شهرها اگرچه ممکن است ظرفیت‌های اقتصادی را برای کشور ایجاد کند اما در صورت وقوع حوادث، آسیب‌های احتمالی بسیاری جدی ایجاد می‌کند.

وي با اشاره به اينكه1100شهر زير 50 هزار نفر جمعيت و 63 هزار نقطه سكونتي در مناطق روستايي در كشور وجود دارد، اضافه كرد: در کشور هشت کلانشهر وجود دارد که ۳۶ درصد از جمعیت کشور دراین هشت کلانشهرساکن هستند. متاسفانه بخش عمده‌ای از کلانشهرها در مقابل انواع حوادث به ویژه زلزله‌ آسیب پذیر هستند.

عبدالهي در ادامه با بيان اينكه تهران، تبریز، مشهد، شیراز ریسک خطر بالایی در خصوص زلزله دارند و سایر حوادث انسان‌ساز هم سالانه خسارت زيادي به بار مي آورد و در کشور حدود ۱۷۰هزار فقره آتش‌سوزی در شهرهای کشور اتفاق می‌افتد که شهرداری‌ها متولی رسیدگی به اینگونه حوادث هستند، اضافه كرد: این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که باید نظامات مشخصی برای مدیریت بحران مشخص کنیم. این نظامات ساختاری،کالبدی است و نقش دستگاه‌های مختلف در این قالب بایستی تعریف شود اما پیشرو این حوادث خود شهرداری‌ها هستند و باید به آنها مسئولیت دهیم تا در زمان اولیه حادثه شهرداری‌ها در محل حاضر شوند و خدمات اولیه را ارائه دهند.

سرپرست مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور در بخش ديگري از سخنانش افزود: مجموعه تحلیل‌های منتشر شده در آخرین گزارشی که سازمان ملل در اواسط ۲۰۱۸ منتشر کرد و نام آن فقر و بلایا و اقتصاد است، نشان مي دهد كه در بازه زمانی ۲۰ ساله گذشته 2900 میلیارد دلار بطور مستقیم خسارت ناشي از بلایا وجود داشته و از این میزان 2245 میلیارد دلار مربوط به حوادث جوی و اقلیمی است یعنی آنچه که همواره از تغییرات جوی و اقلیمی گفته می‌شود، دراینجا بطور واضح خودنمایی می‌کند.

وی اضافه كرد: در ۴۰سال گذشته جهت گیری بروز حوادث از حوادث زمین ساختی به حوادث اقلیم‌شناسی تغییر کرده است و این معادل ۷۷ درصد از خسارت‌هایی است که در دنیا اتفاق می افتد یعنی حوادثی مانند سیل، طوفان‌های حاره‌ای و سونامی... . یعنی به عبارت دیگر ۷۷ درصد حوادث دنیا در ۲۰ سال گذشته مربوط به تغییرات اقلیمی است که عدد بسیار بزرگی است.

عبداللهی اضافه کرد: به نظر می‌رسد که بلایا باید در کنار تهدیدات برای ما فرصت ایجاد کند. متاسفانه زلزله کرمانشاه اگرچه باعث شد تعدادی از هموطنان جان خود را از دست دهند اما این فرصت به آن مناطق داده شد که شهرها و روستاها دوباره ساخته شوند حتی در کرمان هم به همین شیوه عمل شده است که اگر حادثه‌ای رخ دهد به دلیل مقاوم‌سازی‌های انجام شده راحت ترهستیم.

رئیس مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی به بافت‌های فرسوده در کشور اشاره کرد و گفت: در کشور ۱۴۱ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری مشتمل بر بافت تاریخی، بافت حاشیه‌ایی و فرسوده‌ وجود دارد. این‌ بافت‌ها قرار بوده در بازه زمانی از سال ۸۴ تاکنون سالی ۱۰ درصد نوسازی شوند. اینکه نوسازی شده است یا خیر موضوع بحث ما نیست ولی از منظر مدیریت بحران این موضوع برای ما اهمیت دارد که اگر این اتفاق بیفتد سیستم‌های پیشگیری،سیستم‌های مقاوم‌سازی به گونه‌ای عمل ‌کند که خیالمان از اتفاقات آتی مانند زلزله در این فضاها راحت شود.

وی همچنين اظهارکرد: ما در حوزه حوادث همیشه به کالبد توجه کردیم و به وضعیت اجتماعی و ظرفیت‌های آن کمتر توجه شده است. خوشبختانه جهت‌گیری خوبی در تشکیل سمن‌ها در وزارت کشور شکل گرفته است. بخشی از کارهایی که دستگاه هاي دولتي نمی‌توانند انجام دهند را این سازمان‌های مردم نهاد قادر به انجام آن خواهند بود اما باید چارچوب شکل‌گیری آن‌ها مشخص شود، نظارت شده باشند و در چارچوب حاکمیت این اقدامات را انجام دهند تا شاهد شائبه‌هایی نباشیم که متاسفانه در حوادث اخیر شاهد آن بودیم و از طرفی باید به اقشاری چون کودکان و سالمندان در این مواقع توجه بیشتری شود.

عبدالهي همچنين از شهرداريها خواست تا به مصوبه هيات وزيران در خصوص مديريت بحران شهري كه از سوي معاون اول محترم رييس جمهوري ابلاغ شده توجه لازم داشته باشند و از ظرفيتهاي قانوني ایجادشده براي‌ رفع برخي مشكلات اين حوزه بهره ببرند.

وي در ادامه از تهيه پيش نويس «تهيه آئين نامه نحوه ساماندهي مشاركت شهروندان در امور ايمني و مديريت بحران شهري و تعيين نقش و مسئوليت آن ها در قالب سلسله مراتب شهري و فرآيند مديريت بحران با رويكرد پايدارسازي، آموزش، رسته بندي و تجهيز آنها» از سوي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور در اجراي بند (4 ) مصوبه 11 مرداد 96 هيات وزیران با موضوع سند آسیب شناسی مدیریت بحران کلانشهرها خبر داد.

وي در خاتمه صحبتهايش افزود: برگزاري دوره هاي آموزشي و تشكيل نشست هاي تخصصي و انتشار كتاب و نشريات با موضوع مديريت بحران و تاب آوري شهري در اولويتهاي مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور است.

در ادامه دکتر دلاور عضو هیات علمی و مدیر قطب مهندسی نقشه برداری و مقابله با سوانح طبیعی دانشگاه تهران به بیان برخی یافته های پژوهشی خود در خصوص مدیریت بحران پرداخت و با اشاره به اینکه 70درصد شهرهای ایران در معرض زمین لرزه هستند، گفت: نوسانات یک گسل سایر گسل ها را هم فعال خواهد کرد بنابراین مناطق زیادی از پایتخت در معرض آسیب است.

وی در ادامه برخی موضوعاتی که در پژوهش های مرتبط با مقابله با ریسک پذیری در یک شهر هوشمند بدانها توجه شده بیان نمود و به تشریح ضرورت انتقال مردم به نقاط امن پس از وقوع حادثه، ضرورت تهیه یک سیستم موبایلی برای امور امدادرسانی، نحوه پوشش سریع مناطق حادثه دیده توسط ایستگاه های آتش شنانی، دسترسی به مراکز درمانی و ارایه مکان یابی ایستگاه های جدید، بررسی آسیبهای درون ساختمانها و بررسی مکان یابی ایستگاه های امدادونجات هلال احمر پرداخت.

در ادامه این نشست علیرضا سعیدی مدرس مدیریت بحران و دبیر کل جمعیت کاهش خطرات زلزله در ایران در ابتدا به نمایش اسلایدهایی از اقدامات انجام شده توسط سازمان‌های مردم نهاد در زلزله کرمانشاه پرداخت سپس به نقش تشکل‌های مردمی در این مواقع اشاره کرد و خطاب به شهرداران گفت: تشکل‌های مردمی همان طور که می‌توانند در کنارتان باشد در مواقع بحرانی نیز می توانند به نوعی در منطقه دردسرساز شوند.

وی همچنین به شهرداران توصیه نمود: بنابراین اگر با این تشکل‌ها ارتباط نگیرید کارهای که انجام می‌دهند دردسرساز می‌شود. مثلا ممکن است با کمک‌های خاصی که انجام می‌دهند منجر به ارتقای سطح توقع مردم شوند. آن وقت توقع مردم منطقه بالا خواهد رفت و بایستی اقداماتی فراتر برای همه انجام شود حتی گاهی این گروه‌ها باعث ارسال اطلاعات غلط از منطقه می‌شوند بنابراین از تشکل‌های مردم نهاد در هر جا که هستید، استفاده کنید و با آن‌ها تعامل داشته باشید زیرا در این تعامل هم مردم منعفت می‌برند و هم شما می توانید کارهایی انجام دهید.

در ادامه دکتر انتظاری عضو هیات علمی و مدیر گروه پژوهشگری دانشگاه علامه طباطبایی با نگاه و رویکردی اجتماعی به بیان مسایل اجتماعی مناطق زلزله زده پرداخت و گفت: در زمان مقابله با حوادث به مباحث فیزیکی بیشتر از مسائل اجتماعی توجه می‌کنیم. در حالی که فعال شدن گسل زمین شناسی باعث فعال شدن گسل های اجتماعی هم شده که به سادگی درمان و ترمیم نمی شود.

وی با طرح این موضوع که همیشه تصور می‌کنیم که باید در مواقع زلزله خانه‌ها را بسازیم این پرسش را مطرح نمود که" اما مشکلات اجتماعی را چه کسی حل کند؟".

وی همچنین در بخش دیگر صحبت‌هایش به اهمیت رسانه در این مواقع اشاره کرد وگفت: در یک حادثه زلزله به منطقه‌ای سفر کردم و از مردم پرسیدم چرا پیش از وقوع زلزله و هنگام وقوع پس لرزه بیرون از خانه نماندید، مردم پاسخ دادند به خانه برگشتیم تا بینیم صدا و سیما چه می‌گوید اما دیدیم آن‌ها چیزی نگفته‌اند و ما در خانه ماندیم . در حقیقت این موضوع نشان می دهد رسانه در این میان چقدر اهمیت دارد.

انتظاری در ادامه با بیان اینکه آمادگی‌های اجتماعی برای مقابله با حوادث طبیعی از جمله زلزله نداریم، اظهارکرد: موضوعی که در زلزله کرمانشاه وجود داشت بیشتر مسئله توسعه نیافتگی بود. آنان معتقد بودند حداقل در این زمان بحرانی دیده می‌شوند و در کنار افرادی که به شدت درگیر حادثه شده بودند، گروه‌های هم بودند که مشکلی نداشتند اما از آن شرایط بهره برداری می‌کردند. همه این موارد در حقیقت به توسعه نیافتگی آن منطقه باز می‌گردد که افراد فکر می‌کند اگر از شرایط پیش آمده بهره برداری نکنند سرشان بی کلاه خواهد ماند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی همچنین اظهار کرد: در نظام مدیریت بحران باید برای گروه های مردم نهاد، رسانه ها و فضای مجازی و سلبریتی ها جایگاهی تعریف نمود و باید ابعاد اجتماعی- فرهنگی مسئله را به‌خوبی بشاسیم. همچنین مدیریت بحران در این مواقع بایستی از نیروی خود مردم در منطقه استفاده کند در حالی که در زلزله کرمانشاه مردمی که در آن جا بودند کاری نمی‌کردند.

وی اضافه کرد: باید در تمام نقاط کشور و همه روستاها افرادی آموزش ببیند و مسئولیت مدیریت بحران در هر بحران اعم از بلای طبیعی و انسانی را این افراد مدیریت کند یعنی اگر از درون آموزش داده شود موضوع و مسائل بهتر حل خواهد شد. به نظر می‌رسد اگر روی این موضوع کار کنیم البته با مطالعه زیاد، نتیجه خواهیم گرفت.

وی اضافه کرد: کشور ما کشور بلاخیزی است سیل و زلزله ما را وادار می کند فکری کنیم، باید مدیریت مردم محور داشته باشیم و ظرفیت‌های موجود در هر منطقه را فعال کنیم. در حقیقت مدیریت بحران باید مدیریت پیشگیرانه باشد.

درادامه دکتر عباس تقی زاده عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به تشریح موضوع شاخص های تاب آوری شهری پرداخت و با طرح یک سوال که آیا تاب آوری در شهر یک اجبار است یا اختیار یا ضرورت است یا انتخاب، گفت: دلایل عدم پیشرفت در مدیریت خطر شامل مواردی چون نقش ضعیف جوامع در مدیریت خطر، اقدامات بین بخشی ضعیف، رویکرد بالا به پایین در مدیریت خطر و بی‌توجهی به توسعه انسانی است و لزوم تغییر در رویکرد مدیریتی خطر بلایا بایستی توجه خاص به نقش جوامع در مدیریت خطر، ارتقای هماهنگی بین بخشی، رویکرد پایین به بالا در مدیریت خطر و توجه به مدیریت انسانی باشد.

وی ادامه داد: باید به مخاطرات و تهدیداتی که شهر را در برمی گیرد به عنوان یک پتانسیل نگاه کرد نه تهدید و در این صورت و با این نگاه جامعه ارتقا پیدا می‌کند.

تقی زاده اضافه کرد: تاب‌آوری بحران در تعریف مفهومی یعنی توانایی یک جامعه در هم زیستی، تطابق ومدیریت خطر بلایا از طریق رویکرد مثبت گرا و مشارکتی جامع و یکپارچه است. همچنین تاب آوری بلایا در تعریف عملیاتی یعنی سطحی از مخاطره که جامعه در مواجه با آن بدون هیچ تغییری به فعالیت خود ادامه دهد. یعنی سطحی از فعالیت‌های اصلی جامعه که در زمان بحران همچنان به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد و مدت زمانی که جامعه نیاز دارد بعد از بحران به حالت نرمال برگردد.

وی تصریح کرد: اصول تاب آوری جامعه در برابر بلایا و حوادث شامل خود سازماندهی، همکاری، پاسخگو، فراگیری، انسجام اجتماعی، همبستگی اجتماعی، برگشت پذیری وتنوع است.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران با اعلام اين كه ٦٦ شاخص از جمله عوامل اثر گذار در ميزان تاب آوري شهرها هستند، تصريح كرد: نكته اينجاست كه حدود ٣٠ درصد از وضع تاب آوري شهر مربوط به مبحث مديريتي و شايستگي مديران در زمينه مديريت بحران است.

وي با اشاره به اهميت ميزان آگاهي و دانش مديران در زمينه تاب آوري شهرها، افزود: طبق تحقيقات صورت گرفته و نظرسنجي هاي موجود در شهر تهران دانش مديران ما نسبت به مديريت بحران كم است و اين در حاليست كه عامل اصلي افزايش تاب آوري شهرها، ارتقا دانش و آگاهي مديران در اين زمينه است.

 

دکتر تقی زاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش به درس‌هایی که از زلزله کرمانشاه گرفته شد، اشاره کرد و گفت: درس اول کرامت انسان‌ها است که متاسفانه در این‌ شرایط فراموش می‌شود و کسانی که می‌خواهند خدمتی ارائه دهند، گاهی به این موضوع توجه نمی‌کنند بنابراین نیاز به سیستم‌هایی داریم که توزیع عادلانه و با کرامت خدمات را انجام دهد. درس دوم نگرش مثبت رسانه‌ها است یعنی رسانه‌ها باید در این مواقع بحرانی پیام‌های مثبتی بدهند و اتهام زنی ومتهم یابی نکنند. یعنی نباید در این مواقع به دنبال علت حادثه رفت بلکه باید ابتدا مسئله را حل کرد.

وی ادامه داد: همبستگی اجتماعی و تداوم حیات نیز از مسائل مهمی است که باید به آن توجه کرد. ما بایستی بدانیم چگونه مردم را پس از این گونه حوادث به زندگی عمومی بازگردانیم وحتی اقدامات کوچک نقطه‌ای هم می‌تواند جامعه را هرچه سریعتر به زندگی عادی برگرداند.

تقی زاده افزود: درس دیگری که می‌توان از زلزله کرمانشاه گرفت خودسازماندهی ودرون‌نگری، ارزیابی سریع ظرفیت‌ها وپاسخگوی سریع است. به عبارت دیگر باید این سوال پرسیده شود در زلزله کرمانشاه نقش شهرداران، فرمانداران مدیران محلی نظامی سلامت و نیروهای مسلح چیست؟ما در آن منطقه شبکه بهداشتی کرمانشاه و سرپل ذهاب را حذف کردیم و سیستم جدید جایگزین کردیم. سیستمی که از بیرون می‌آید قرار است کمک باشد و قرار نیست جایگزین سیستم قبلی شود. باید کمک کنیم سیستم‌های موجود با تمام مشکلاتی که دارند خودشان بلند شوند نه این که جایگزین برای آن‌ها پیدا کنیم.

وی در پایان صحبت‌هایش اظهار کرد: در حوادث و بلایا بچه ها اهمیت زیادی دارند. آنها جز گروه‌های هستند که در این مواقع از آنان غافل می شویم بنابراین باید به آنها بیشتر توجه کرد. ونهایتا از تمامی این مباحث می‌توان نتیجه گرفت تاب آوری امروز یک اجبار یک ضرورت و نیاز است.

در این نشست همچنین دکتر رضا مختاری مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور طی سخنانی بر ضرورت نگاه متفاوت به حوزه مدیریت بحران شهری تاکید نمود و گفت: مطابق هندسه فراکتال امروزه تمامی پدیده ها خیلی منظم نیستند و با پدیده هایی مواجهیم که با هندسه اقلیدسی که به روابط منظم می پردازد، تفاوت دارد. در هندسه فراکتال باید به پدیده ها و شهرها طوری بنگریم که درعین نظم و شباهتها به تفاوتها هم توجه نماییم.

وی با بیان اینکه در بحران های شهری هم باید شهر را به اجزای مختلف تقسیم کنیم و وظایف همه را مشخص و به پیچیدگی ها توجه نماییم، اظهار کرد: مسایل خاص هر شهر متعلق به همان شهر است و درمبحث مدیریت بحران باید به ویژگی ها و زیست بوم شهرها، روستاها، مناطق و محلات توجه و از پیچیدن یک نسخه واحد برای تمام کشور پرهیز نمود.

مختاری همچنین با بیان اینکه نگاه مدیریت بحران در شهرها باید نگاهی همه جانبه به ابعاد مختلف اداره شهر و دارای انعطاف باشد، از آموزش به عنوان حلقه مفقوده این موضوع نام برد و اضافه کرد: رسانه ها و روابط عمومی ها در این بحث باید با انعطاف تر و با ایجاد تغییرات فکری و هندسه جدید و همچنین توجه به پیچیدگی ها مسایل را مشاهده و اخبار را منعکس نمایند.

آخرین سخنران این نشست احمد صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بود که در خصوص برخی ویژگی های تهران گفت: تهران پایتخت ایران، ۷۳۰ کیلومتر مربع مساحت، هشت میلیون نفر جمعیت ثابت، چهارمیلیون نفر جمعیت شناور، سه هزار و۲۸۶ هکتار بافت فرسوده، ۲۲منطقه،۱۲۳ ناحیه و ۳۵۴محله دارد و شانزدهمین کلانشهر است.

وی افزود: در تهران به کوچکترین تقسیم بندی‌ها که محله‌های شهر است توجه کرده‌ایم و برای ۳۵۴ محله سند کاهش خطرپذیری داریم به عبارت دیگر ارزیابی کاهش خطر پذیری محلات را در دستور کار قرار داده‌ایم. همچنین مدل ارزیابی و شاخص های آسیب پذیری نیز مشخص شده و نقشه ریسک محلات شهر تهران نیز آماده شده است تا مداخلات را برای محلات پایه ریزی کنیم.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به قدمت شهر تهران گفت: روستای اولیه تهران و هسته اولیه تهران در جای خوبی پایه‌گذاری شده بود و مردمی که در آنجا مستقر شدن حواسشان جمع بوده تا روستاها را بر روی گسل نسازند اما با توسعه شهر و در سال ۱۳۷۰ که وضعیت شهر تهران تثبیت می شود به حریم گسل‌ها تجاوز کردیم و بدون ضابطه روی گسل‌ها، شهر را گسترش دادیم و شهر تهران را به شهر پر ریسک تبدیل کردیم. به طوری که شهر تهران پنجمین کلانشهر پر ریسک دنیا در برابر حوادثی چون زلزله است.

صادقی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم تاب‌آوری شهر یا روستا را در دستور کار قرار دهیم اولین کار این است که باید به درک درستی از مخاطره برسیم، البته ما فرض را بر این می‌گذاریم که مدیران درک درستی از مخاطره دارند امادر حقیقت این شرایط لحاظ نمی‌شود و وقتی می‌بینیم که در حریم رودخانه‌ها یا به روی گسل‌ها ساخت و ساز می‌شود این نشان دهنده این است که درک درستی از مخاطره وجود ندارد.

وی در ادامه اظهار کرد: در شهر تهران بر اساس مطالعات در ۵ سال گذشته ۵۳ حادثه را شروع تکرار داشتیم که مهمترین آن زلزله، زمین لغزش، فرونشست زمین، سیل، مخاطرات ناشی از قنوات و ... بوده است. همچنین غیر از گسل‌ها، رود دره‌ها قنوات و زمین لغزش نیز جزو مخاطرات چندگانه شهر تهران هستند. از طرفی در تهران حوادث زیادی داریم که شاید در۲۰۰ سال گذشته شاهد آن نبودیم و علتش نیز به خاطر تغییرات اقلیمی بوده که نمونه آن طوفان سال ۹۳ تهران است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز در ادامه صحبت‌هایش به ستاد مدیریت شهر تهران اشاره کرد و گفت: ستاد مدیریت بحران شهر تهران، مرکز هدایت عملیات و مرکز فرماندهی بحران شهر تهران مخاطرات تهران را لحظه به لحظه بررسی می‌کند و ۱۴ کارگروه تخصصی شورای هماهنگی مدیریت بحران وجود دارد. همچنین ۱۰۲ پایگاه در سطح شهر تهران داریم. در ۲۲ پایگاه اقلام امدادی دپو شده است و تعدادی از این پایگاه ها متاسفانه به دلیل برداشت غلط و خالی بودن آن تبدیل به فضاهایی با کاربری‌های دیگر شده است و شاید بتوان گفت که این موضوع هم به دلیل عدم درک صحیح از مخاطره است.

وی با اشاره به اینکه مدیریت بحران تبدیل به مدیریت مقابله شده است گفت: به حوزه آمادگی و پیشگیری توجه نکردیم و دنبال این هستیم که بعد از حادثه چه اقدامی باید انجام دهیم. مدیریت ریسک حوادث باید در ادبیات جایگزین بحث مدیریت بحران شود یعنی به عبارت دیگر پیشگیری باید مقدم بر مقابله شود.

به گفته وی، اینکه شهرهایمان پرریسک می‌شود و برای آن برنامه‌ریزی نداریم و افتخار می‌کنیم که شهر یا روستاهایمان در حال گسترش هستند به دلیل عدم درک درست از این موضوع است.


صادقی در بخش دیگر صحبت‌هایش به جهت گیریهای راهبردی مدیریت بحران اشاره کرد و گفت: پیشگیری که شامل ارتقای ایمنی و امنیت فردی و اجتماعی و کالبدی بوده، هشدار سوانح شهری و حوادث طبیعی، مدیریت ریسک حوادث و سوانح شهری، مدیریت ریسک اجتماع محور و مشارکت پذیری مبتنی بر یکپارچگی نهادی از جهت‌گیری‌های راهبردی این مدیریت بحران است.

وی با بیان اینکه در حوزه بازسازی کاری انجام نداده‌ایم و فکر کردیم بازسازی فقط ساخت ساختمان های تخریب شده است و در حقیقت مدل بازسازی نداریم گفت: هنوز نقش مردم در بحث مدیریت بحران تعریف نشده است و با وجود اینکه در مباحث علمی به این موضوع پرداخته می‌شود اما هنوز نقشی برای سازمان‌های مردم نهاد در این حوزه و همچنین نقش دانشگاه ها در حوزه مدیریت بحران نیز دیده نشده است. شما نیازمند لایحه یکپارچه مدیریت شهری هستیم و تا این لایحه تحقق نیابد و به صورت جزیره‌ای کار انجام دهیم، علیرغم همه اقدامات انجام شده، شاهد اثربخشی خوبی در بخش نخواهیم بود.

 

تصاوير مرتبط

 

کد: 50017960

زمان انتشار: سه شنبه 11 دی 1397 05:00 ب.ظ

تعداد نمایش: 392

تمامی حقوق برای سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور محفوظ است.