موانع و مشكلات طرح نوسازي ناوگان تاكسيراني شهري كشور تشريح شد/ گمرک به تعهداتش عمل نکرد

موانع و مشكلات طرح نوسازي ناوگان تاكسيراني شهري كشور تشريح شد/ گمرک به تعهداتش عمل نکرد

سرپرست اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با اشاره به نوسازی 54 هزار و 929 خودروی فرسوده طی یکسال اخیر در کشور، گفت: این طرح البته تا همین یک ماه اخیر هم ادامه داشت، اما به علت اینکه گمرک به تعهداتش در پرداخت مابه التفاوت ارزش اسقاط (50 میلیون ریال) عمل نکرد، شرکت خودروساز نیز از یک ماه گذشته، صدور پیش فاکتور را متوقف کرده است.

 مرتضی ضامنی با بیان اینکه از بهمن 94، طی تفاهمنامه‌ای با سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور و همچنین کارگروه کاهش آلودگی هوا، نوسازی 90هزار تاکسی فرسوده در دستور کار قرار گرفت و ما نیز به عنوان مجری این طرح انتخاب شدیم، گفت: براین اساس تنها در سال 95، بیش از 45 هزار دستگاه تاکسی، نوسازی شد.

وي افزود: این طرح البته تا همین یک ماه اخیر هم ادامه داشت، اما به علت اینکه گمرک به تعهداتش در پرداخت مابه التفاوت ارزش اسقاط (50 میلیون ریال) عمل نکرد، شرکت خودروساز نیز از یک ماه گذشته، صدور پیش فاکتور را متوقف کرده است.

وی با تأکید بر اینکه بعد از وقفه 5ساله، نوسازی خودروهای فرسوده از دولت یازدهم آغاز شد، افزود: متأسفانه با متوقف شدن صدور پیش فاکتور، حدود 4 هزار راننده که پرونده تشکیل داده و همه مراحل را طی کرده بودند، موفق به دریافت خودروی خود نشدند.

ضامني در ادامه گفت: البته با رایزنی‌های ما قرار شده تا این مشکل این هفته حل شود. چراکه همچنان معتقدیم نوسازی ناوگان تاکسیرانی، موفق ترین طرح دولت در حوزه حمل و نقل عمومی بوده و البته درصورتی‌که مشکل گمرک حل شود تا پایان سال 90هزار تاکسی فرسوده نوسازی می‌شود.

وی با بیان اینکه از مجموع 90 هزار خودروی فرسوده، تاکنون 70 هزار و 779 راننده برای نوسازی تاکسی خود، ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: از این تعداد برای 59 هزار و 539 نفر پرونده تشکیل شده و به خودروساز برای دریافت خودرو معرفی شده‌اند و 54 هزار و 929 نفر از آنها نیز موفق به انجام فرایند نوسازی و دریافت خودروی نو یا همان جایگزین شده‌اند.

به گفته ضامنی، برای نوسازی ناوگان به هر راننده تاکسی، 200 میلیون ریال تسهیلات و 50 میلیون ریال هم گواهی اسقاط خودرو داده می‌شود و اگر راننده‌ای بازهم توان تعویض خودروی خود را نداشته باشد، می‌تواند از تسهیلات قرض الحسنه 30 میلیون ریالی پست بانک استفاده کند.

وی با بیان اینکه در فرایند نوسازی 41 هزار و 239 هزار خودروی پیکان که سهم 75 درصدی در خودروهای اقساطی داشتند، نوسازی یا به عبارتی از چرخه حمل و نقل حذف شدند، گفت: در مجموع 80 هزار خودروی پیکان در کشور در حال تردد بوده که حدود نیمی از آن نوسازی شد.

ضامنی، تعداد تاکسی‌های فرسوده موجود در کشور از ابتدای اجرای طرح نوسازی را 187 هزار خودرو اعلام کرد و گفت: با نوسازی 54 هزار تاکسی فرسوده، 130 هزار تاکسی در نوبت نوسازی قرار می‌گیرد. البته کارگروه کاهش آلودگی هوا مکلف کرده تا بعد از اتمام این طرح، فاز جدیدی از کار آغاز شود.

سرپرست اتحادیه تاکسیرانی‌هاي شهري كشور درباره نابسامانی که در حوزه تاکسی‌های اینترنتی قرار دارد از تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه ساماندهی فعالیت این تاکسی‌ها و تصویب آن تا چند ماه آینده خبر داد و گفت: از ابتدای امسال با هماهنگی شورای عالی ترافیک شهرهای کشور، مقرر شد تا این آیین نامه تصویب شود.

وی البته در پاسخ به این سوال که کدام یک از این تاکسی‌های اینترنتی دارای مجوزهای لازم هستند، اینطور پاسخ داد که تنها شرکتی که در تهران زیر نظر اتحادیه مشغول فعالیت و قابل اعتماد است، همین یک شرکت است و سایر شرکت‌ها اگر مجوزی داشته باشند هم از شهرداری اخذ نشده است و براین اساس مسئولیت آنها نیز با اتحادیه نیست.

وی البته به اتفاق دردناک اخیری که برای یکی از مسافران یکی از همین تاکسی‌های اینترنتی افتاد هم اشاره کرد و گفت: اگر این تاکسی‌ها زیر نظر اتحادیه بیایند، مسئولیت نظارت و بازرسی آنها نیز برعهده ما خواهد بود.

ضامنی البته از تشکیل کارگروه کمیته فنی در اتحادیه تاکسیرانی هم خبر داد و گفت: در این کارگروه شرکت‌های متقاضی می‌توانند درخواست داده و درصورت واجد شرایط بودن، طبق رتبه‌‌بندی ، مجوز دریافت کنند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 2 تا 5 میلیون سفر در حوزه حمل و نقل عمومی از سوی تاکسی‌های اینترنتی انجام شده است، گفت: از مجموع این سفرها، تنها 20 تا 30 درصد از طریق تاکسی‌ها انجام شده و ما بقی خودروهای شخصی بوده اند! بنابراین ما اعتقاد داریم از آنجاکه این حوزه حمل و نقلی است باید مجوز هم از سوی شهرداری صادر شود.

وی همچنین به موضوع ساماندهی سرویس‌های مدارس هم اشاره کرد و گفت: اخیراً ساماندهی سرویس‌های مدارس به اتحادیه واگذار شده است، بنابراین ما هم با اصلاح آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها، بدنبال استفاده از تکنولوژی‌های نوین در سامانه حمل‌ونقل دانش‌آموزی خواهیم بود. بر این اساس در حال طراحی سامانه‌ای هستیم که از سال تحصیلی آینده، خودروهای غیرمجاز را از مجاز تفکیک می‌کند. از طرفی خانواده دانش‌آموزان می‌توانند تمام طول مسیر و همینطور ورود و خروج دانش آموزان را رصد کنند.

ضامنی با بیان اینکه تعداد خودروهای مجاز و همینطور تعداد کل سرویس‌های مدارس به علت همین عدم ساماندهی، غیر قابل شناسایی است، تأکید کرد: شاید بتوان گفت از مجموع سرویس‌های فعال، تنها 50 درصد تاکسی هستند و مابقی جزو خودروهای شخصی به حساب می‌آیند.

وی از آموزش و پرورش خواست تا تأیید صلاحیت سرویس مدارس را به شهرداری‌ها بسپارند تا آنها نیز مسئولیت صفر تا صد ایمنی خودروها و قرارهای منعقده با پیمانکار و مدارس را برعهده بگیرند.

 

کد: 50012697

زمان انتشار: سه شنبه 18 مهر 1396 12:53 ب.ظ

تعداد نمایش: 241

تمامی حقوق برای سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور محفوظ است.